2017. feb 23.

KV / french press

írta: Zef
KV / french press

Nem fogod elhinni, de ezzel a trükkel a te kávéd lesz a legjobb, amit valaha is ittál!

Ó, hogy gyűlölöm az ilyen felütéseket és általában el sem olvasom, de most tényleg egy pofonegyszerű titkot osztok meg a kávéról.

bodum-chambord1.jpg

Kezdjük ott, hogy háztáji kávéfőzésről beszélünk. Amióta vettünk egy ilyen, átnyomós kávéfőzőt, azóta csak ezt használom. Megszerettem.

Reflexiók a hozzászólásokra.

A french press olyan, amilyen. Lehet szeretni, vagy utálni, ez személyes dolog. Nem kell és nem is nagyon lehet összehasonlítani az otthon kotyogósban vagy dugattyúsban főzött kávénkat azzal, amit a profi barista készít. Szerintem nem tévedek nagyot ha azt gondolom, hogy a háztartások zömében nincs presszógép, de van kotyogós, nálunk meg újabban van egy dugattyús is. Én megszerettem és sikerült vele egészen jó kávét készítenem. A készítés meg attól semmivel nem lett sem bonyolultabb, sem hosszabb, hogy mostanában nem a kotyogósban készítem.

Őrölt kávét azért veszek, mert számomra az a legegyszerűbb. Befőttes üvegben, vagy a saját aromatartó csomagolásában visszazárva valamivel jobban tartja az ízét az őrlemény is, mintha ugyanazt a kávét a kamrapolcon tartom. Nem fogok terméket vagy márkát reklámozni. Szerintem durvább darálású kávét érdemes használni a dugattyúshoz, de ki kell próbálni, és ami bejön.

Gyerekkoromban volt egy kézi kávédarálónk, nagyon szerettem. Lehetett állítani rajta a szemcseméretet, nagyon jó volt. Ősi darab, de kiválóan működött. Amióta az nincs meg, egyszerűen leszoktam az őrlésről. Az elektromos kávédarálómat leginkább fűszermalomnak használom. Talán majd visszaszokok az őrlésre, ha találok egy szimpatikus darálót.

A "titok", amit belengettem, pedig .../ de ehhez egy kicsit lejjebb kell görgetni!

Van egy bevált mérőkanalam, de kb. két csapott evőkanál dukál egy személyre. Két személyre másfél deci forrásban lévő víz szükségeltetik, mert valamennyit a kávéőrlemény is felvesz.

Őrlemény a tartályba, kevés vízzel felöntjük és addig keverjük, míg aranyszínű habja nem lesz, aztán a maradék víz is mehet rá. Attól függően, hogy milyen erősen szeretjük, 2-4 percig hagyjuk állni, félidőben megkeverhetjük még egyszer, végül a szűrőt lenyomjuk és kitöltjük a kész kávét.

stempelkande-howto_1.jpg

Eddig semmi különös, most jön az, amitől az egyszerű kávéból pompás nedű válik. Tudom, az igazi ínyencek szerint bármit tenni a kávéba, az vétek, de mi, hétköznapi emberek néha vétkezünk. Ilyenkor a magunk készítette főzetet elkezdjük a saját ízlésünk szerint megformálni.

És akkor a "titok"! Az egész poszt valójában erről szól:
Én biztosan teszek az őrleményre egy ici-pici sót. Na nem annyit, hogy sóssá váljon tőle a kávé, de ettől valahogy krémesebb lesz az íze. Ennyi az egész! És ez független a készülékünktől. Kipróbáltam már presszó gépen, kotyogósban és még a dugattyúsnál is bevált.

Ha fűszerezni is akarom, akkor vagy zúzott zöld kardamom maggal, vagy csipet őrölt fahéjjal bolondítom meg.

interesting-facts-about-cinnamon.jpgkardamom1.jpg

Kardamomból a két csésze kávéhoz egy szemnél többet nem teszek, de azt előbb "meghámozom és a belső kis magokat mozsárban picit megroppantom. Túladagolni nem jó, mégis csak kévét akarunk inni. Fahéjból pedig egy közepes csipettel dúsítom az őrleményt.

Istenkáromlás-e, vagy sem, én őrölt kávét veszek. Majd ha megtehetem, akkor a nyers kávészemeket magam pörkölöm a felhasználás előtt, de addig ez nekem így sokkal elérhetőbb. Viszont a kávét az aromatartó csomagolásban lezárva, a hűtőszekrényben tárolom.

Lapzárta után érkezett: (32.792 letöltés, 30 hozzászólás)

Arra alkalmasoknak Sznobisztáni hipszterarcoknak ajánlom a cibetszart Kopi Luwak kávét, annál drágább jobb kávé nincsen kerek e világon. Veres Pálnéban majdnem 13.000 Huf volt egy csésze, ha beülősre vetted a kávékultúrát. Na azzal lehet ám csak igazán játszani a házi alkimista műhelyben; milligrammra és secundumra méregetni, vízhőfokkal nyomással bűvészkedni... mi pórnépek pedig, akiknek fingunk nincs a "szférák kávéjáról", Isten, a baristák és a kávésznobok bocsássák meg, mi itt lent a rögvalóságban azt isszuk amit tudunk. :)

PEACE & LOVE

a szerző

header_brewing-tips.jpg

/képek az internetről/

 

Szólj hozzá