2009. nov 30.

A kocsonya

írta: Zef
A kocsonya

Sokan gondolnak sokfélét a kocsonyáról. Nem hiszem, hogy volna igazi recept. Az biztos, hogy kell bele némi malacság, fokhagyma, kevés zöldség, só, bors. Meg kell hozzá sok türelem, hogy jól megfőzzük a malacságokat.

Hozzávalók: kb 2 kiló malacság, három fej fokhagyma, egy répa, egy gyökér, zeller zöldje, só, bors.

Mindezeket felöntjük úgy, hogy ne bőségesen, de ellepje. Ez kb három liter vizet jelent. Fűszereket csak azután tegyünk bele, hogy felforrt és lehaboztuk, külömben a habbal együtt leszedjük azt is. 

Félig lefedve, puttyoghtatva kell főzni. Ne forrjon, attól zavarossá válik, de azt se hagyjuk, hogy kihüljön. Óránként az elfőtt vizet pótolhatjuk, hogy ne a végén kelljen felönteni. Bár van, aki azt mondja, hogy csak a végén önti fel hideg vízzel, mert ettől tisztább lesz a kocsonya. Én úgy vélem, hogy nem szabad kocsonyásító anyagokat adni a léhez, ha jól kombináltuk a húsneműt, elég kemény lesz a végeredmény. Meg persze ha elég türelmesek vagyunk. Az első próbát négy óra elteltével szoktam tenni. Kis tálkába két-három evőkanálnyi mennyiséget kiszedek és berakom a hűtőbe. ha 15-20 perc alatt megkötött, akkor elkészültünk. Ha nem, akkor még egy kicsit főzzük tovább.

A husokat, zöldséget kiszedem egy tálcára és elosztom tetszés szerint az előkészített tálakba. Én csak a malacságokat teszem bele, de mindenki úgy teszi, ahogy gusztusa diktálja. Szokás kicsit kihűteni, de nem dermedésig a levet, csak hogy a zsírt le lehessen szedni róla. Aztán a tálkákat feltöltjük a lével és hűvös helyen tároljuk. Ha egyből a hűtőbe tesszük, nincs ideje tovább tisztulni a lének, bár engem nem zavar, ha nem víztiszta.

Én szeretm úgy enni, hogy a tálkából kiborítom a tányérra, és a tetejét megszórom pirospaprikával, esetleg hagymaszeletekkel. Lehetne tenni rá citromkarikát, petrezselyemzöldet, de az szerintem egy igazi magyaros kocsonyához kevésbé illik, mint egy agyon bonyolított francia sonka terrinhez mondjuk. Mellesleg én nem szeretem hozzá sem az ecetet, sem a mustárt.

 

 

Szólj hozzá

recept