2011. aug 17.

Zakuszka

írta: Zef
Zakuszka

Kedves ismerőstől kaptam receptet:

Ahány ház annyi zakuszka. Kerestem a legjobb receptet, de minél jobban törekedtem rá annál jobban elvesztem a részletekben. Leírom hogyan szoktam én elkészíteni. 

5 kg paradicsompaprika, de lehet másik is, érett piros 
1,5 kg hagyma 
1,5 l paradicsomlé 
1 l olaj 
2-3 babérlevél 
kis szemesbors(én őröltet teszek) 
só 
szalicil 
ezeket variálom paszullyal(1,5 liternyi bontottpaszuly) vagy 5 kg padlizsánnal 
volt olyan eset, hogy mindent egybe készítettem 


Na: a hagymát megpucolom, megmosom, húsdarálón átdarálom, fél liter olajjal jól megpárolom, ameddig az olyaj feljön a tetejére. A paprikát megmosom, kicsumázom, felvágom szeletekre, átdarálom a húsdarálón, a maradék fél liter olajjal odateszem főni. Ha babbal készül, az jó, ha előre megvan főve, időmegtakarításból. Ha padlizsán kerül bele, azt kint szabadban megsütöm, megpucolom az égett hajától és azt is ledarálom. Meg lehet sütni sütőben is, én soha nem sütöttem úgy, és a darálás helyett jobb lenne fakéssel felaprózni, de nekem arra nincs időm. Amikor a hagyma, a paprika jól átdinsztelődött, megfőtt, egy nagyobb lábasba összekeverek mindent, és jó sokáig állandó keverés mellett főzöm. Akkor van kész amikor az olaj kezd gyöngyözni a tetején. Leveszem a tűzről, belekavarom a szalicilt, és üvegbe kanalazom. Miután lekötöztem, kidunsztolom kétszer. 

Létezik olyan változat, modernebb, gyomorkímélő, amibe a paprikát le kell sütni,(kápia paprika, olyan hosszúkó, piros), és csak padlizsán kerül bele, hagyma nem. Ez a változat krémesebb, ha érdekel leírom pontosan. 


Jókedvet a készítéséhez, engem megöl. :)

Vagy

Menj ki a piacra, végy 5 kg padlizsánt és 5 kg szép piros kápia paprikát, olyan hosszúkót. 
A többi hozzávalót megtalálod otthon is: fél liter olaj, 2 kanál méz, 2 kanál mustár, őröltbors, babérlevél, só, ha télire készül, kis szalicil. 
Keresel egy alkalmas helyet tűzrakásra, megsütöd a padlizsánt és a paprikát. Lepucolod az égett héjukat, utána ledarálod. 
Egy lábasba odateszed főni a többi hozzávalóval. 
A szalicilt utoljára teszed bele, amikor már a tűzről levetted. 
Az előre előkészített beföttesüvegekbe szépen belekanalazod, lekötöd vagy dugaszolod, kétszer kidunsztolod. :) 

Mivel nincs benne se a paprika héja, se hagyma, könnyebben emészthető változat, finomabb, krémesebb. 

Türelmet az elkészítéshez :)

Szólj hozzá