2013. okt 18.

Birs project (2009)

írta: Zef
Birs project (2009)

Egy, illetve két régi bejegyzés a régi blogból:

Az úgy volt, hogy megint kaptunk egy nagy szatyor birsalmát (vagy körtét?). Megpucoltam, beleaprogattam fazékba, tettem bele kis vizet és puhára főztem, Aztán lemértem. 2.70 deka lett, nem kevés...

Hozzávalók

  • 1kg birs (főzés után mérve)
  • 70-80dkg cukor ízlés szerint
  • fűszerek szintén ízlés szerint:
  • fahéj, citromhéj, szegfűbors,
  • meg amit az ember nem átall beletenni.
  • A formákba dió, vagy mogyoró.


A megfőtt almáról leöntöttem a vizet, hagytam alaposan lecsepegni. A levet érdemes félretenni, nagyon fuinom, savanykás üdítő, behűtve isteni. A gyümölcsöt leturmixoltam és hozzáadtam a cukrot.

Ha a pépet meglocsoljuk kevés citromlével, világosabb színű lesz majd a sajt. Citrom nélkül sötét narancs színű lenne, tavaly olyat csináltam.

Közepes lángon fél órát kevergettem, majd amikor már nem bírta a kezem tovább, kiöntöttem a formákba. Őzgerincet béleltem ki folpackkal, hogy ne ragadjon bele, meg egy kis tortaformát is sikerült megtöltenem.

A formákat be lehet tenni 50 fokos sütőbe fél napra, hogy hamarabb szikkadjon ki, aztán ki lehet borítani és és ezt a felét is meg lehet szikkasztani. Ez el is maradhat, csak úgy lassabban szárad.

02091103.jpg

01091103.jpg

Avagy:

Birs sajt

  • Megmossuk, megtisztítjuk a birsalmát.
  • A csumáját kivágjuk, valamint a hibás részeket.
  • A héját nem kell lehámozni. Utána megmérjük a megtisztított mennyiséget.
  • Bő vízben feltesszük főni.
  • Egy másik lábosba előkészítjük a cukrot és a vizet a következők szerint:
  • amennyi kg a megtisztított birsalma, annyiszor 80 dkg cukor kell.
  • A lábosba minden kg cukorhoz 2 dl víz kell.
  • Ezt jól felfőzzük, úgy, hogy a lábos szélén már kristályosodjon.
  • Közben a megfőtt birsalmát szűrővel kihalásszuk, lecsepegtetjük és mixerrel simára mixeljük.
  • A jól kifőtt cukorszirupba beletesszük és felforrástól számítva 17 percen át főzzük kavargatva. Ne tovább, mert a zselésedési hajlama romolni fog.
  • Az elkészült pépet formákba öntjük.

Érdemes üveg, jénai illetve porcelánedényekbe, tányérokba, lehetőleg 1,5-2 cm vastagon. Az edényeket előtte vizes kézzel megnedvesítjük. Amikor kihűlt és megszilárdult, kiborítjuk és deszkára kiterített konyharuhán tovább száradni hagyjuk, időnként megfordítjuk (érdemes szobában szárítani, hogy hamarabb szikkadjon). Amikor már elég száraznak találjuk, fogyasztható. Ha később akarjuk fogyasztani (pl. karácsonykor), érdemes celofánba vagy folpackba csomagolni, hogy túl ne száradjon. Igen alkalmas desszert tálakra darabolni, vagy pl. püspökkenyérbe kis kockákban belesütni.

Birsalma kuktában

3 kg tisztított, kockára vágott birs, 2 kg cukor

  • A gyümölcsöt kuktába tesszük, aláöntünk 2 dl vizet
  • a sípolás kezdetétől számítva még 10 percig főzzük.
  • Kiszedjük a kuktából, a maradék levet kiöntjük, majd a gyümölcsöt átpasszírozzuk
  • Lábasba rakjuk, és újra főzni kezdjük
  • 5 percnyi főzés után beletesszük a cukrot, és még legalább 15 percig főzzük

Akkor jó, ha a lábas oldalától már elválik. Kibélelt formákba öntjük, ha megszilárdult, kiboríthatjuk, időnként megforgatva szárítjuk.

Szólj hozzá