2013. feb 09.

Krowka és gyros

írta: Zef
Krowka és gyros

Gyros -a megunhatatlan!

Egyszerűen megunhatatlan, lepénnyel vagy sült krumplival, salátával és öntettel. És mindig olyan, amilyenre épp szeretném. Már csak azért is, mert a fűszert magam őrlöm -ahogy esik úgy puffan alapon, de mindig az orromra hallgatok. Ma kicsivel több koriander és csili ment bele.

gyros_fuszer.jpg(koriander mag, mustár mag, római kömény, szemes bors, kurkuma, fahéj, csili)

1.) Először is megpucolom a krumplit, hasábra vágom, fűszerezem ízlés szerint és mehet a sütőbe egy órára. 2.) Aztán elkészítem a fűszert, felvágom a húst, befűszerezem és beteszem pihenni a hűtőbe. 3.) felvágom a salátának valót, bekeverem az öntetet. 4.) fél óra elteltével kisütöm a húst 5.) eddigre kész a krumpli, tálalom.

Részletek: A combból két ujjnyi széles, egy ujjnyi vastag csíkokat vágok, amikből aztán a rövid oldalukon nagyon vékony lapkákat szeletelek. A megőrölt fűszert, olajat, sót és citromlevet adok hozzá, összekeverem és fél órát pihentetem a hűtőben. 

gyros_hus.jpg

Felaprítom a salátába kerülőket, vagy készítek egy tzatzikit. Utóbbit úgy, hogy nagy lyukún lereszelem az uborkát, kicsit megsózom és hagyom állni, hogy aztán kinyomhassam belőle a levét. Tejfölt adok hozzá, fokhagymát reszelek bele és összekeverem.

Ma jégsalátát, jégcsapretket, kínai kelt aprítottam, öntetnek pedig mentás-csípős joghurt került rá. Egy pohár joghurtba két nagy csipet borsmenta, és egy mokkáskanálnyi erőspista. Ha kell, pici vízzel hígítom. 

gyros_kesz_1.jpg

A krumpli már majdnem kész, el lehet kezdeni a húst sütni. felforrósítom a serpenyőt és kis adagokban jó kérgesre sütöm a szeletkéket. Fontos, hogy szét legyen terítve, ne álljon egymás hegyén hátán, mert akkor nem pirul, csak párolódik a saját levében. 

gyros_kesz.jpg

Alul a saláta, rajta a hús, azon az öntet, mellette pedig a krumpli. isteni!

Vajkaramella, isteni desszert!

Ebből egy kockával oda-vissza kétszer meg lehet mászni a Csomolungmát, annyi kalória van benne...

201302092260.jpg 201302092261.jpg 201302092259.jpg

201302092262.jpg

A neten talált vajkaramella receptnek is eljött az ideje. Negyed kiló cukor, fél liter tej, négy deka vaj. Én minden édesbe teszek egy csipet sót, ezt még a nagymamámtól tanultam. 

Lábasba teszem a cukrot, a tejet és lassú tűzön felforralom, majd innentől folyamatos keverés mellett elpárologtatom a tejet. Addig kell imádkozni felette, amíg elkezd nyúlós masszává összeállni. Ha már látszik a keverésnél a lábos, akkor célegyenesben vagyunk. teljesen leveszem a tüzet és belekeverem a vajat.

Ha jól csináltuk, akkor a nyúlós tejkaramella massza omlós vajkaramellává szilárdul. A vajkaramella gyakorlatilag egy brutál besűrített tej. Na ezzel a brutál besűrítéssel el is ment a fél délután. Már épp készültem feladni az egész műsort, amikor elkezdett végre sűrűsödni. Kicsit felvettem a lángot, hogy jobban párologjon a tej, de közben végig őrült mód kevertem egy mártáskeverővel.

Végül mégis besűrűsödött, visszavettem a hőt és belekevertem a vajat. Elsőre úgy tűnt, hogy kevés a négy deka, aztán meg nem akarta felvenni, de végül sikerül jól eloszlatnom. Most egy szilikon lapon pihen, aztán szépen felvágom, ha majd kihült.

"Fél óra is eltelt tán, a konyhában várok rám"... Kihűlt, felvágtam, megkóstoltuk és...

201302092265.jpg

Ne rohanjunk, ahogy levettem a placsnit a szilikonlapról, észrevettem a krowka aljába szilárdult feliratot. :)

201302092266.jpg

Szóval felvágtam, megkóstoltuk és az állaga, íze is nagyon jó! Cseppet sem bonyolult, de időigényes és végig keverni kell, hogy oda ne kapjon.

Szólj hozzá

gyros recept krowka vajkaramell