2013. máj 08.

Hurka, mustár, vidámság

írta: Zef
Hurka, mustár, vidámság

A hurka nem csak amolyan vidéki sarki-büfés eszem-iszom, de komoly szaktudást igénylő műfaj -szerintem a disznóvágás méltatlanul kezelt gyöngyszeme. A készítéséről és a sütéséről is volna mit írni, de ez nem az a poszt, amiben a magyar parasztkonyha és leleményesség világáról akarok beszélni.

Ebben az írásban a hurka avanzsált szükségszerű kísérővé a "hendméd" mustár mellett. A hurka, kolbász, virsli és mások oldalán magától értetődő tény a mustárt. Vagy az ízlésünk szerint való, vagy a bolt polcán hozzánk legközelebb eső, akár gondosan megválogatott, vagy jó lesz ami van alapon, de elengedhetetlenül ott van a mustár. 

hurka.jpg

Már május elsején, az elmaradt virsli mellől maradt el a saját készítésű mustár is, amit most pótolok. Olvasgattam a recepteket, megvettük a nagy zacskó (250g) bio mustármagot. Sárgát, pedig szerettem volna bele feketét is -majd legközelebb.

A recept szerint 10 dkg mustármagot kávédarálóban alaposan őröljünk meg. [ Nincs, van mozsár -az is jó lesz!*Másfél deci fehérborecetben áztassuk az őrleményt egy napig (hűtőben). Másnap adjunk hozzá 2 kiskanál őrölt koriandert, 1 kiskanál őrölt fehér borsot, (továbbá a recept azt mondja, hogy kell még bele) 1  teáskanál római kömény -amit én kihagytam, 1 teáskanál cukor, 1 mokkás kanál só, és végül nagyjából 1 deci vízzel állítsuk be a kívánt sűrűséget. A víz mennyisége tetszés szerinti, de több biztosan nem kell. A sárgább mustárt kedvelők, ½ teáskanál kurkuma hozzáadásával elégíthetik ki igényüket. Kurkuma nélkül nem csak barnásabb lesz, de nekem hiányozna az íze is.

A fenti képen anyuka hurkája és az sk mustár látható, alább pedig a készítésére derül fény. Pár napot még pihennie kell, most csak a kép kedvéért vettem ki belőle egy picit. Néhány nap múlva összeérnek az ízek és lehet fogyasztani.

* A dijoni mustárnak nem csak az ízét szeretem, de a magokat is benne

mastard.jpg

Akkor kezdjünk hozzá:

  1. mérjük ki a mustármagot
  2. törjük meg
  3. tegyük keverőtálba, amiben egy napig lefedve áztatjuk a fehérborecettel
  4. másnap adjuk hozzá a többi fűszert, sót, cukrot
  5. keverjük el
  6. töltsük jól záródó tárolóba

Néhány nap pihentetés alatt összeérnek az ízek, de én mohó módon már ma kipróbálom az anyós hurkájával [/me ölel]

Tekintsük ezt egy alap receptnek, amit később saját ízlésünkre formálhatunk mézzel, chilivel, zöld fűszerekkel tetszés szerint.

ps: FONTOS!

  • legközelebb a magok felét lisztté őrlöm, hogy krémesebb legyen a végeremény, bár így is guszta
  • talán pár csepp olíva olajat is keverek még bele
  • borecet helyett egyszerű étkezési ecettel fogom készíteni, mert mint kiderült, ebben sem szeretem a fehérborecet ízét
  • nekem kicsit sok is bele ennyi ecet, tehát csökkentem a mennyiségét is
  • +egy picivel több sót teszek bele.
  • ha túl erősnek találnánk, kicsit főzhetjük, azzal "gyengítjük"

Amúgy finom, és már majdnem biztos vagyok, hogy mi került bele.

Jó étvágyat!

Szólj hozzá

recept mustár mustármártás