2013. máj 18.

Zöldséges macok fűszeres tejföllel

írta: Zef
Zöldséges macok fűszeres tejföllel

Macok, tócsni, lapcsánka, lepcsánka és a többi, mindegy hogy hívjuk, finom!

A konyhában szinte semmilyen megmaradt étel nem hulladék. Oké, ezt újragondolom: természetesen nem a tányér széléről összekapart maradékokra gondoltam... De tényleg, a legtöbb megmaradt étel újrahasznosítható és pedig még csak túl nagy fantázia sem kell hozzá. A zöldséges macok kiváló példa erre -amúgy nem sokban tér el a hagyományostól. Talán még finomabb!

Amikor levest főzök, általában a nagy része fagyasztásra kerül. A levesben főtt zöldség sem szokott elfogyni, ezért találtam ki, hogy így használom fel. Nem vagyok híve a szemétképzésnek. Különösen akkor nem, ha egyébként csupa finomság kerülne kidobásra, mert nem fogy el és túl sokat állt már a hűtőben. Tegnap levest főztem, munkára fel!

01_3.jpg

A levesből megmaradt gyökérzöldségeket és gumókat (sárgarépa, gyökér, zeller, karalábé, krumpli) pépesítem, tojást ütök rá, nyers krumplit reszelek bele és liszttel sűrítem a nokedlinál kissé keményebbre. Sóval, borssal, esetleg zúzott fokhagymával ízesítem, aztán hagyom, hogy a hűtőben összeérjenek az ízek. Sütés előtt még egyszer átkeverem.

Pontos mennyiségeket nem tudok mondani, de nagyjából annyi krumplit reszelek bele, amennyi a főtt zöldség volt. Tojást is úgy adok hozzá, hogy jól bevonja és a lisztet is addig adagolom, amíg a kívánt keménységet elérem. A fűszerezés meg végképp egyéni, de só és bors nálunk mindenképp kerül bele. Most kihagytam a fokhagymát a tejfölből és a macokból is.

03_3.jpg

Forró serpenyő alján néhány csepp olajat oszlatok el, épp csak annyit, hogy vékonyan bevonja. Nem szeretem olajba fojtani a masszát, anélkül is tökéletesre sül. Egyébként kanállal adagolom és minden darabot ellapítok, így hamarabb átsül. A lepénykék mindkét oldalát pirosra sütöm, a felesleges olajat törlőpapírral itatom fel róluk. Sütés közben arra vigyázok, hogy a belseje is jól átsüljön. Nincs fóbiám a nyers tojástól, de a macoknak nem áll jól, ha nyúlik a belseje.

A tejfölt picit megsózom, tetszés szerinti fűszerekkel, fokhagymával ízesítem és tálkában a macok mellé tálalom. Teszek mellé kiskanalat is, hogy kulturáltan lehessen a lepényre tenni, de a mártogatás még nagyobb élvezet. Szeretek kézzel enni. Most apróra vágott csípős paprikával, snidlinggel, majoránnával és kakukkfűvel ízesítettem a tejfölt, a tálka szélébe pedig uborka karikákat dugdostam.

04_3.jpg

Macokból egyszerűen nem tudok annyit készíteni, hogy el ne fogyna.

Jó étvágyat!

Szólj hozzá

recept lapcsánka macok tocsni